09367162522 | تکنیک های خرید و فروش املاک
ورود ثبت نام

به مشاوران‌ املاك چقدر پول بدهیم؟

1397/12/24

کمسیون مشاوران املاک با فروشنده و خریدار کاملا توافقعی است اما به رضایت طرفین مشتری حق پرداخت کمیسیون قانونی را دارد اما فراموش نکنید که هر کدام نیز حق پرداخت کمسیون قانونی رو هم دارند.

مقدار کمیسیونی که رایج است در آژانس های املاک برای خرید و فروش از هرطرف 0.5 درصد ثمن معامله است و برای اجاره بها تبدیل کل رهن و اجاره بها به مبلخ اجاره و

0.3 کل اجاره بها است که بسته به رضایت مشتری گرفته می شود .

البته نا گفته نماند که مبلغ قانونی کمی از این مبلغ کمتر است حدود 0.1 درصد و مبلغ مالیات نیز درصورت اخذ کد ره گیری از طرفیت اخذ می شود .

 

مشاوران املاك كه از اوایل امسال تاكنون، كسادی بازار را تجربه كرده بودند، در این روزها، آنقدر با مشتری مواجه می‌شوند كه زمان لازم برای صحبت با آنها را ندارند. هر چند تعداد كسانی كه برای خرید و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه می‌كنند از تعداد فروشنده‌ها و موجران بیشتر است،

اما با این حال، افزایش حجم مراجعه‌كننده‌ها، به مشاوران‌املاك امید داده است.

اغلب كسانی كه برای خرید یا اجاره آپارتمان وارد بنگا‌ه می‌شوند كمترین اطلاعاتی درباره نوع فعالیت مشاوران‌املاك ندارند و فقط با توضیح درباره خواسته‌شان، منتظر می‌مانند مشاور املاكی از فردای همان روز با تماس تلفنی، فایل‌های فروش را اعلام كند. این افراد بعد از آنكه یكی از فایل‌های فروش یا اجاره را پسند كردند، زمان تنظیم قرارداد در بنگاه‌ تعیین می‌شود و... . یكی از مهم‌ترین مراحل فرآیند جست‌وجو در بنگاه‌های مسكن، مرحله تنظیم قرارداد است. البته در بدو جست‌وجو، متقاضیان باید حداقل در سه بنگاه نزدیك به هم در محله‌ای كه دنبال آپارتمان هستند، خواسته خود را فایل كنند تا ریسك گران‌فروشی دلال یا فروشنده، از طریق اعلام فایل‌های متنوع به حداقل برسد.

 اما با فرض اینكه مرحله جست‌وجو، به سلامت به پایان رسیده باشد، برای تنظیم قرارداد – مبایعه‌نامه یا اجاره‌نامه- در بنگاه‌املاك، لازم است نكات زیر مدنظر خریدار و مستاجر قرار بگیرد: خریدار و مستاجر باید قبل از ورود به بنگاه‌املاك – روز تنظیم قرارداد- با طرف مقابل‌شان بر سر قیمت قطعی، توافق نهایی را حاصل كرده باشند. در برخی مواقع، مشاور املاك كه وظیفه اصلی «تعیین قیمت قطعی» را از طریق رایزنی دو طرفه با خریدار و فروشنده برعهده دارد، مسوولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهد و انجام آن را به روز موعود – روز تنظیم قرارداد- محول می‌كند تا بلكه دو طرف معامله پای یك میز روبه‌روی هم، خودشان برسر قیمت قطعی توافق كنند! این در حالی است كه اگر مشاوران‌املاك احساس وظیفه كنند، نیازی به چانه‌زنی حضوری متعاملین نیست.

 با این حال، شما به عنوان خریدار یا یكی از طرفین معامله ملكی، باید مشاوراملاكی را مجاب كنید قبل از قرار حضور در بنگاه برای تنظیم قرارداد، قیمت قطعی را به دو طرف اعلام كند. در این روزها كه قیمت مسكن رو به افزایش است،

 در برخی مواقع اتفاق می‌افتد، فروشنده به رغم تعیین قیمت قطعی پیش از تنظیم قرارداد، در روز تنظیم قرارداد در بنگاه‌، شروع می‌كند به گلایه از قیمت توافق شده و با استفاده از واژه‌‌های كلیشه‌ای همچون «ضرر می‌كنم اگر با این قیمت بدهم.» یا «مشتری با قیمت بالاتر پای ملك خوابیده است»، نرخ بیشتر از رقم توافق شده را از خریدار درخواست می‌كند. بنابراین، اگر شما خریدار مسكن با چنین حركتی از جانب فروشنده روبه‌رو شدید، حتما و حتما میز مذاكره را ترك كنید و یك كلام بر سر قیمت توافق شده قبلی، استوار بمانید. شاید ترك بنگاه‌ مسكن هنگام دبه‌كردن فروشنده را خیلی از خریداران نپسندند و تصور كنند اگر قیمت فروشنده را قبول نكنند، بازنده خواهند شد! اما واقعیت كنونی بازار مسكن، شرایط معامله را كاملا به نفع خریداران رقم زده است. در حال حاضر اگر چه قیمت مسكن رو به افزایش است و در ظاهر، اوضاع بازار به نفع فروشنده‌ها است، اما با توجه به پیش‌بینی مثبت از آینده بازار ملك –دوره بعد از انتخابات- كسانی كه موفق نشوند قبل از انتخابات، ملكشان را به فروش برسانند،

 بابت قیمت با ضرر روبه‌رو خواهند شد.

 بنابراین، اگر خریداران به موقع پاسخ دبه فروشنده‌ها را بدهند و كرنش نشان ندهند، حتما نتیجه میز مذاكره به نفع آنها رقم خواهد خورد. اگر شما میز بنگاه را ترك كنید، دو اتفاق ممكن است بیفتد. ممكن است مشاور املاك دوباره با شما تماس بگیرد و قرار جدیدی برای تنظیم قرارداد با همان فروشنده و البته قیمت قبل را بگذارد یا ممكن است فایل دیگری برای شما جست‌وجو كند كه البته این بار، با توجه به سابقه‌ای كه از شما در ذهن دارد، به‌طور قطع مانع دبه‌كردن فروشنده خواهد شد. نكته مهم دیگری كه باید مورد توجه خریداران در زمان تنظیم قرارداد قرار بگیرد، برگه‌های تنظیم قرارداد است. در بنگاه‌های املاك شهر تهران، استفاده از برگه‌های بزرگ و قدیمی مبایعه‌نامه –برگه‌های A۳- طبق دستور دولت و اتحادیه مشاوران‌املاك ممنوع اعلام شده است. بنابراین، اگر قرارداد شما در این برگه‌ها تنظیم شود، عملا معامله شما اعتبار ندارد و قابل رسیدگی و پیگیری حقوقی نیست.

مشاوران‌املاك موظفند همه معامله‌های ملكی شامل خرید و فروش واحد مسكونی یا اجاره ملك را در فرم‌های پرینتی مخصوص كه از سامانه رهگیری معاملات مسكن، قابل چاپ است، تنظیم كنند. بنابراین، به هیچ وجه اجازه ثبت معامله در مبایعه‌نامه‌های قدیمی را ندهید.

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید